الأحد، يونيو 08، 2008

الحظ قليل يا سمرا

انا ملاحظة اذا تسمحولى بالكلام ان سمرا الوحيدة اللى اعطت رأيها عن الحب بعنف و نوع من الانكار وبتحاول تخبى احباطها من الحب عن طريق الشتيمة والغضب على المجتمع الذكورى وماعطتش راى حقيقى ومترابط يعنى لا انها مع او ضد زى باقى الاعضاءويظهر انها فى حالة هروب هى كمان ومن الواضح انها انسانة رقيقة ومليئه بالمشاعر على الرغم من كلامها القاسى اللى عاملة فيه جدار حماية لذكرياتها واحب اقلها ان مش من العيب ان الواحد يتكلم عن حالة حب مش هيتكرر تانى حقيقى عشناه وكمان نتحسرعليه ويفضفض مش هو دا الهدف من المدونة ...مش نتخبى من مشاعرنا انا مبقلش انى فى حالة هروب من الحب زى مفهم الكل لا انا بهرب من الالم اللى سببهولى فقدى للحب لكن بصراحة حبى الوحيد دا انا بعتز بيه ومتمسكه بيه لكن المو وعذاب الفراق هو اللى بيخلينى انساه وابعدواركز فى حياتى الجديدة والاشخاص المحيطين ونتقبلهم مش نرفضهم ونشتم عليهم ونلوم عليهم لاننا اخترناهم.... ايوه احنا اخترناهم على الرغم من احباطنا انهم اختيار قد يكون فاشل بس احنا المسؤلين وكلنا عارفين ان الغضب والسلبية مش حل مثلا قدامك جوز سلبى مبيعملش اللى انا عيزاه مش ضرورى يمكن انا كمان مبعملش اللى هو عايزو مبيحبنيش ومبيهتمش طيب ايه الحل كملى تضحيتك وقربى انتى يمكن تلاقى جوانب ايجابية فية غير الحب والهيام لان الجواز حياة وواقعية وجزء منو خيال وغرام جزء قد يكون صغير لدرجة منشوفهوش وفى جواز كلو حب وغرام بس حظ بقا والحظ قليل يا سمرا

ليست هناك تعليقات: