السبت، يونيو 07، 2008

حب ايه اللى انت جاى تقول عليه؟؟!!!

قال حب قال،بالذمة يا بنات انتو مصدقين نفسكو؟؟هو فى راجل بيحب الا نفسه ؟؟او فى راجل بيحب الا قبل الجواز ؟ سبحان الله الرجالة دول حسبى الله ونعمة الوكيل فيهم ربنا مديهم كل القوة والصلاحيات اللى فى الكون لكن تقول ايه لا حمد ولا شكر ، الهى يارب كل راجل مش حامد ربنا على النعمة اللى عندو تعاقبه يا رب ، او اى راجل ظالم او شايف نفسه يارب ، يارب اللى يذل واحدة ست تذله يارب ، واللى يهين واحدة يتهان وياخد على دماغه ، واللى يشوف نفسه ويتعالى على اللى بتخدمه ومرعياه وتتمناله الخير ،ياخد جزائه منك يا رب ويعرف ان الله حق ويعرف ان ده ذنبها يارب ، انا مش فاهمه هما عايزين ايه بالظبط.؟؟؟ والمشكله اننا فى مجتمع ذكوري يعنى اى حاجة يقولوها هى اللى بتنتشر وبشده ، يعني البيه من دول يكون منه زى قلته ويجي يتقنعر علي الست الغلبانه اللي معاه، هما اللى يقدرو يوصمو اى ست ويخلوها انها ست نكديه بنت ستين(............) وهو يا عينى غلبان طلعان عينو في الشغل وكله ليها بس هي بقى هييييييه ما هى ست بقى عادي ، نفسى اشوف راجل عادل نفسى اشوف راجل زى ما كان مع الست قبل الجواز يفضل معاه كده بعد الجواز ، بس مفيش بيتغيرو في كل حاجة ولو قلت نص كلمة يبقى خلاص الدنيا تقوم متقعدش ونبقى ستات نكده وفاضين وبنكبر المسائل ، مش عارفة ادعى اقول ايه لانى فعلا مليش غير ربنا هو اللى عالم بيا وهو اللى يقدر ياخودلى حقى ، ومش حقى انا بس حق اى ست ممكن يكون في راجل ظلمها وبما انه راجل يبقى طبعا مظلمهاش وهى اللى تستاهل كل اللى يجرالها.

الخميس، يونيو 05، 2008

العقل زينه في الباترينه

والله يا جماعه انا ليا رأي جايز ينفع حد انا طول عمري بشوف ان الواحد قبل ما يحب ويسيب نفسه للحب ويوصل لمرحلة انه مش قادر يعيش من غير اللي بيحبه لازم في الاول خالص يكون متأكد بنسبه عاليه ان اللي بيحبه ده هو الشخص المناسب هتقولولي ازاي؟
اقولكوا يعني في حالات من الحب مستفزه جدا كان باين وطبيعي انها محكوم عليها بالاعدام مش بس بالفشل وطبعا انا هنا بتكلم عن الاطراف الناضجه يعني كلامي مش موجه للمراهقين لان المراهق بتبقى خبرته قليله وبياخد الامور على حالها وزي ما تيجي اهو حب وخلاص ومش بيفكر الموضوع هينتهي ازاي لكن لما تكون او يكون شخص ناضج وعنده وعى وخبره ليه يحط نفسه في موقف هو في غنى عنه زي ان واحده تحب واحد متجوز وعنده عيال وسعيد في حياته الزوجيه طيب ما هو حاجه من اتنين يا مش هيعبرها من اساسو وده طبعا لو كان راجل محترم وهي هتفضل تتعذب بحبها ده او هيطلع ندل ويقولك لما اتسلى شويه ويعيشها في قصه حب وهميه اخرتها اكيد كارثه ليها وغير كده الامثله كتير لما تبقى واحده مثقفه وبنت ناس محترمين ليه تحب واحد بلطجي ماعندوش ريحة الذوق يبهدلها كل شويه ويكسفها قدام الناس او واحده غنيه ليه تحب واحد صايع لا شغله ولا مشغله وكسلان ومش بتاع شغل ؟ ما هو الطبيعي انه هيفضل يسحب منها الفلوس وتكتشف في الاخر انه بيعرفها عشان يعيش على قفاها!!
غير كده مثلا عدم التوافق في الطباع او وجود عيب في الطرف التاني تكوني متأكده انك ما تقدريش تتحمليه يعني ازاي ترتبطي بالحب مع واحد مشهور مثلا ومعجباته كتير وانتي من النوع الغيور او ثقتك قليله بنفسك او بيه يبقى حياتكو هتبقى جحيم... او تحبي شخص طبيعة عمله بتاخد كل وقته وده غصب عنه وانتي عارفه نفسك مش هتحتملي العيشه بالطريقه دي وغيره كتير من الامثله اللي لا حصر لها اللي بتبقى معطياتها باينه من الاول ورغم كده تلاقي الطرفين استمروا في قصة حب معروف مقدما فشلها وبعد كده يقعدوا يعيطوا ويقولوا الحب والعذاب مع ان الغلط كان غلطهم من الاول
هتقولولي لا الحب ما فيهوش حسابات والواحد بيلاقي نفسه فجأه واقع في الحب هقول لا غلط مش صحيح كل حب بيبتدى بقبول وبعدين اعجاب وبعدين حب يعنى في اكتر من فرصه الواحد يراجع نفسه فيها ويشوف ينفع يكمل ولا يقف عند حد القبول والاعجاب لانه ما تقولوليش ان في حد من اول نظره بيقع في الحب لدرجة انه لو بعد عن حبيبه المزعوم ممكن يتدمر!! اكيد المرحله دي بتيجي بعد ما يكونوا قطعوا مشوار طويل في الحب يبقى كان ليه من الاول ؟وليه تضييع كل الوقت ده والخروج بخساير كبيره؟
انا طبعا كل كلامي بفترض فيه صدق الطرفين مع بعض يعنى اكيد مش بتكلم على حالات الخداع زي انه يقول حاجه دلوقتي وبعد كده ما ينفذهاش او يخبوا حاجه مهمه على بعض
المهم الواحد لازم يحكم العقل الاول وبعد كده يسلم نفسه للقلب

الحب في الارض

انا ما صدقت اصطلح وافض الاشتباك مع مولاتي وقعدت كافي خيري شري مش عايز اكتب اي حاجه بعدين اغلط بكلمة كده ولا كده ومولاتي تغضب تاني .. لكن الكلام عن الحب ده كله بصراحه استفزني وحرك كوامن الشوق للكتابة في نفسي .. يا جماعه احلى وادق واصدق وصف للحب هو اللي قاله شيخ العشاق نزار قباني ( الحب في الارض بعض من تخيلنا .. لو لم نجده عليها لاخترعناه ) يعني باختصار شديد الانسان ما يقدرش يعيش من غير حب .. سنة الحياة وطبيعة الانسان تقتضي انه يحب ويكره .. بس في حب بيختلف عن حب .. يعني الحب الذي يرقى الى مرتبة العشق والذي يجعل من يحب لا يتخيل الحياة بدون محبوبه .. لا يستطيع الابتعاد عنه ولا يحتمل فكرة هجره او قطع العلاقة معه .. ذلك النوع من الحب الذي جعل الاخت ذكريات تحب اغاني فيروز وتحس ببرودة الهواء ويرقص قلبها على وقع زخات المطر .. ذلك الحب الذي يجعل لشمس الاصيل شكلا مختلفا ويجعل لتلك اللوحات الفنية الرائعة الموشاة بخيوط الذهب والفضة ، التي ترسمها وهي تداعب سحب المساء بينما تحاول حجبها قبل ان يغيبها البحر ، سحرا يمس شغاف القلوب .. ذلك الحب الذي يجعل صورة المحبوب تقفز الى الذهن كلما رأى العاشق منظرا جميلا او وردة على غصنها او سمع زقزقة عصفور او اغنية عاطفية .. ذلك الحب الذي يجعل اغاني ام كلثوم ونجاة وعبد الحليم ووردة وفيروز نهر يتدفق بأكسير الحياة الاسطوري الذي لا يدري احد كنهه ابدا ، ولكنه يحس به . هذا هو الحب الذي ان لم يعشه الانسان لا تكتمل حياته .. وبقدر ما لهذا النوع من الحب حلاوته ، بقدر ما له من مرار وعذاب ونار تأكل القلب وتسحق العقل في اوقات الرغبة والهجر والصد وحالات الخيانة والخداع .. وهو ما دفع احد الحكماء الي القول لابنه ناصحا ( لا تحب يا بني .. لانك عندما تحب تكون قد اسلمت حياتك لمن تحب ووضعت نفسك تحت رحمته ) ومع ذلك يظل شيخ العشاق مصرا على روعة الحب ومتمسكا به مخلصا له ومدافعا عنه حتى الرمق الاخير ، حيث يقول ( وبرغم جميع حرائقه .. وبرغم جميع سوابقه .. وبرغم الحزن الساكن فينا ليل نهار .. وبرغم الريح .. وبرغم الجو الماطر والاعصار .. الحب سيبقى يا ولدي ، احلى الاقدار ) .. تصدقو مين وتكدبو مين بأه ؟؟ انا رأيي تجربو بنفسكو .. وادي دقني ان قدرتو تخرجو بنتيجه وتحسمو امركو هو الحب وحش ولا حلو .. سعاده ومتعه ولا شقاء وعذاب ؟؟ واذا عايزين رايي من واقع خبرتي .. الحب الحقيقي .. الحب الكبير الذي يرقى الى مرتبة العشق هو كل هذه الاشياء معا .. هو السعادة والعذاب والهناء والحلاوة والمرار .. هو .. هو الحياة ذاتها .
أه .. نسيت اقلكو .. متحاولوش تدورو على الحب .. عارفين ليه ؟ لانه هو اللي بيدور عليكو ويلاقيكو وقت ما يحب وفي المكان اللي يختاره .. وانتو ونصيبكو بأه .. حب من اللي يسعد ويبني .. ولا من اللي بيشقي ويدمر .. وعلى راي القصبجي لما قالتله السلطانه عن حبه لام كلثوم ( بس ده الحب اللي بيدمر ) رد عليها القصبجي بكل بساطه وواقعيه وقال ( هو انا اللي اخترته !) وكان فصل الخطاب .

الأربعاء، يونيو 04، 2008

الحب حلو آه حلو اوي

ردا على رسالة حالة حب اكيد الحب حلو وحلو اوي اوي ولازم طبعا اي حد يتمنى لو ان فيه في حياتو حب لانه احلى حاجه في الدنيا وهو اللي بيحلي اي حاجه في عين الواحد حتى لو كانت وحشه وهو اللي بيخلي الصعب يهون مفيش حياه من غير حب واللي مفيش في حياتو حب عايش عشانو يبقى عايش و مش عايش

حالة حب...حالة هروب

يعنى اية حب وايه السر ان كل الناس عايزة تحب وتنحب ...ويقطعو نفسهم علشان يكونو بيحبو واللى ميقدرش بيخترع حالة شبيها بالحب وهمية وبيعيشها ..كل التساؤلات دى اثارها كلام اخويا اللى نفسو يكون فى حد فى حياتو مين ميكون مش مهم بس يحب وحاسس حياتو فاضية ومملة وتيجى بنت حلوة زى نانسى ولا مايصة ولااسمهم اية دول من ميلودى يحبوه ويجبلهم حاجات ويخسر مكالمات ومشاوير عليهم طيب ليه التعب دا يا ربى والجرى الفاضى ولا كلامى غلط .............سؤال تانى فى بالى ليه انا بفكر بالطريقة دى منا حبيت وجريت وقطعت نفسى وعشت قصة طويلة عريضة واهم حاجة فى الموضوع انى حلمت ..حلمت حلم كبييييررر وفى الاخر فين انا وفين الحلم انا بصراحة ليا سنتين ناسية موضوع الحب دا مفكرتش فيه وتقريبا عزلت نفسى عن اى ذكرى بيه بطلت اسمع اغانى (ام كلثوم) وغيرها ومبقتش بحب فيروز وبكره ريحة العطور والنسكافيه والصحيان بدرى ومبرحش الاماكن والشوارع اللى دهولتنى على عينى حتى نسمة الهوا الباردة اللى بتفكرنى بالشتا بقفل منخيرى علشان مشمهاش وفتكر وبهرب من المطر مبخلهوش يلمسنى لانو بيفكرنى باعز انسان عندى ..طول الوقت بهرب وبهرب وايه الفايدة دا سؤالى مدام بنهرب بندور ليه من اساسو؟ هقفل الموضوع دلوقتى لانى لو تكلمت اكتر هدخل فى تفاصيل ومش عايزة انسا انى فى حالة هروب.

الاثنين، يونيو 02، 2008

كلام جميل

وحشتوني يا جماعه بقالي 10 ايام غايبه ويظهر حصل فيهم حاجات كتير واحداث مصيريه وواجب عليا ارسال التهنئه على الصلحه بين مولاتي ومن ضيع وانامن جهتي اؤيد واناصر وادعم الاتفاقيه والمعاهده اللي تمت وبقول الصلح خير وكمان لازم نشكر عراب الصلحه سمرا بس ليا سؤال يا ترى بعد ده كله والاهم في الموضوع الحلوان عند مييين؟؟؟ ولا هي صلحه حاف كده ارديحي من غير حلوان؟
ثانيا من الاحداث المهمه ظهور ذكريات على ساحة المدونه وانا من جهتي برحب بيها والحمدلله ما طلعتش من جواسيس امي ولا جوزي ولا من طرف بنت الجيران اللي بتطلع تلعب مع بنتي
ثالثا قريت التعليقات اللي جت على رسالة يعوض الله وحابه ارد
بالنسبه لتعليق سمرا كلامك مظبوط وكل وقت وله اوان صحيح جوزي مش هيمانع اني اكمل تعليمي وهيحاول يدعمني لكن خلينا نكون واقعيين هو معظم الوقت في الشغل ده اذا ما كانش مسافر كمان يعني انا بتقع عليا المسؤوليه الاكبر للبيت والعيال وده واخد كل وقتي يبقى اجيب منين وقت للدراسه ؟ واذا جبت وقت لللذهاب للمحاضرات اجيب منين وقت للمذاكره في البيت؟ واذا جبت الوقت اوفر ازاي مواصلات عشان افضل رايحه جايه كل يوم ف لو رحت بتاكسي خراب بيوت مستعجل واذا ركبت مواصلات عامه هتبهدل وانا صحتي علي قدي ومش حمل البهدله واذا حليت كل المشاكل دي اجيب منين روقان البال والتركيز اللي محتاجاه المذاكره؟
اما بالنسبه لتعليق مولاتي فبرضه معاكي حق مش دايما الشهاده اللي بتنفع والشهاده لوحدها مالهاش قيمه من غير الخبره والكورسات والدورات بس في البلد هنا الشهاده لازم تكون موجوده من غيرها حاجات كتير هتفرق يعني بره ممكن بالخبره والدورات التدريبيه تتعيني في وظيفه كويسه وتلاقي شغل كويس لكن هنا هتتعاملي معامله فيها دونيه حتى لو كنتي بتفهمي احسن وشغلك احسن من اللي معاه شهاده صحيح في نماذج كتير نجحت نجاح باهر من غير شهادات لكن دي حالات نادره اوي مش بتتكرر كتير وبعدين للاسف الشهاده بقت في كثير من الاحيان واجهه اجتماعيه انا حاليا مش محتاجه الشهاده عشان اشتغل بيها لاني مقدرش اشتغل اصلا حتى لو معايا شهاده لاني شايفه ان الجواز والشغل ما بينفعوش مع بعض خاصة لو في اولاد بس المشكله انك ما تضمنيش الظروف يعني لا قدر الله لو اي مشكله حصلت بدل ما تمدي ايدك يبقى معاكي شهاده ممكن تشتغلي بيها ده غير ان بالنسبه ليا انا بالذات وضعي الاجتماعي وثقافتي ووعيي بيتناقضوا تماما مع كوني معيش شهاده جامعيه....اما بالنسبه لان ربنا بيعوض حاجات في حاجات انا مؤمنه جدا بالموضوع ده وانا عندي مواهب وهوايات ربنا ادهاني واعتقد اني افضلهم عن لو كان معايا دكتوراه واهم من ده كله ان عندي ثقه بالنفس بتخليني احس اني راضيه عن نفسي وعن حالي تماما ومبسوطه بنفسي زي ما انا كده ويمكن قلت قبل كده اني من النوع القنوع جدا وشايفه دايما ان اللي عندي هو احسن حاجه ونعمه كبيره من ربنا لكن موضوع الشهاده اتكلمت عنه في اطار الامنيات اللي ما تحققتش كان ولازال من الاحلام المهمه
وردا على من ضيع بالنسبه لمشكلة انه العيب في مين انا ولا الجامعه ولا الظروف اكاد اجزم اني مش انا المشكله اما بقى فكرة ان يمكن الاهل ماكانوش بيقولوا خشي ذاكري فهي في حد ذاتها مربط الفرس فمن الجهه دي هما كانوا بيقولوا خشي ذاكري لكن تفتكر دي كفايه؟؟!! يعني ايه خشي ذاكري من غير جو ملائم للمذاكره؟ يا سيدي الفاضل ما ينفعش تقول لابنك خش ذاكر وهو شايف انكوا قاعدين بتتفرجوا علي فيلم حلو وهو بيحبه او مسلسل او قاعدين مع باقي افراد الاسره في جلسه عائليه وبتحكوا عن اللي حصل معاكوا النهارده او تخلي شغله الشاغل هونظافه وترتيب البيت في المقام الاول وانشا الله عنه ما ذاكر بس البيت يبقى نظيف ولو سقط هتزعل منه شويه وخلاص لكن لو كركب البيت او ما تعاونش في تنظيفه العقاب يبقى فوري ويا ويلك يا سواد ليلك او تشتت تفكيره بانك تحمله من وهو طفل ما لاطاقة لبشر ان يحتمل من هموم ومشاكل وخلافات ... ايوه جايز انت كمان ظروفك دفعتك لكده بس متجيش بعد كل ده تقوله خش ذاكر وتتوقع انه هيذاكر وهيتفوق او حتى هينجح ومنظومة البيت كله ضده ده غير ان التلميذ ده بنى آدم برضه عاوز اللي يقعد معاه ويعرف مشاكله ويساعده على حلها ويقف جنبه ويبقى عينه عليه يحس بيه امتى فرحان ويشاركه فرحته امتى متغير او متضايق وايه السبب ويبقى حقيقي مشغول بيه مش بس يقولو بقين في المناسبات القوميه وبعد كده ادي وش الضيف ونظام انتوا في القلب واحنا بنعمل كل ده عشان مين ما هو عشانكوا
اما بالنسبه لان فيه نماذج الجده والام اللي بتدرس في نفس صف ابنها وعلى فكره ده طبيعي لانها كانت عمرها ما هتقدر تلاقي الوقت والظروف المناسبين قبل ما ابنها يدخل الجامعه وعلى كده يبقى نأجل الكلام في الموضوع ده 15 سنه يدينا ويديكم العمر والصحه وفوتكم بعافيه