الاثنين، يونيو 02، 2008

كلام جميل

وحشتوني يا جماعه بقالي 10 ايام غايبه ويظهر حصل فيهم حاجات كتير واحداث مصيريه وواجب عليا ارسال التهنئه على الصلحه بين مولاتي ومن ضيع وانامن جهتي اؤيد واناصر وادعم الاتفاقيه والمعاهده اللي تمت وبقول الصلح خير وكمان لازم نشكر عراب الصلحه سمرا بس ليا سؤال يا ترى بعد ده كله والاهم في الموضوع الحلوان عند مييين؟؟؟ ولا هي صلحه حاف كده ارديحي من غير حلوان؟
ثانيا من الاحداث المهمه ظهور ذكريات على ساحة المدونه وانا من جهتي برحب بيها والحمدلله ما طلعتش من جواسيس امي ولا جوزي ولا من طرف بنت الجيران اللي بتطلع تلعب مع بنتي
ثالثا قريت التعليقات اللي جت على رسالة يعوض الله وحابه ارد
بالنسبه لتعليق سمرا كلامك مظبوط وكل وقت وله اوان صحيح جوزي مش هيمانع اني اكمل تعليمي وهيحاول يدعمني لكن خلينا نكون واقعيين هو معظم الوقت في الشغل ده اذا ما كانش مسافر كمان يعني انا بتقع عليا المسؤوليه الاكبر للبيت والعيال وده واخد كل وقتي يبقى اجيب منين وقت للدراسه ؟ واذا جبت وقت لللذهاب للمحاضرات اجيب منين وقت للمذاكره في البيت؟ واذا جبت الوقت اوفر ازاي مواصلات عشان افضل رايحه جايه كل يوم ف لو رحت بتاكسي خراب بيوت مستعجل واذا ركبت مواصلات عامه هتبهدل وانا صحتي علي قدي ومش حمل البهدله واذا حليت كل المشاكل دي اجيب منين روقان البال والتركيز اللي محتاجاه المذاكره؟
اما بالنسبه لتعليق مولاتي فبرضه معاكي حق مش دايما الشهاده اللي بتنفع والشهاده لوحدها مالهاش قيمه من غير الخبره والكورسات والدورات بس في البلد هنا الشهاده لازم تكون موجوده من غيرها حاجات كتير هتفرق يعني بره ممكن بالخبره والدورات التدريبيه تتعيني في وظيفه كويسه وتلاقي شغل كويس لكن هنا هتتعاملي معامله فيها دونيه حتى لو كنتي بتفهمي احسن وشغلك احسن من اللي معاه شهاده صحيح في نماذج كتير نجحت نجاح باهر من غير شهادات لكن دي حالات نادره اوي مش بتتكرر كتير وبعدين للاسف الشهاده بقت في كثير من الاحيان واجهه اجتماعيه انا حاليا مش محتاجه الشهاده عشان اشتغل بيها لاني مقدرش اشتغل اصلا حتى لو معايا شهاده لاني شايفه ان الجواز والشغل ما بينفعوش مع بعض خاصة لو في اولاد بس المشكله انك ما تضمنيش الظروف يعني لا قدر الله لو اي مشكله حصلت بدل ما تمدي ايدك يبقى معاكي شهاده ممكن تشتغلي بيها ده غير ان بالنسبه ليا انا بالذات وضعي الاجتماعي وثقافتي ووعيي بيتناقضوا تماما مع كوني معيش شهاده جامعيه....اما بالنسبه لان ربنا بيعوض حاجات في حاجات انا مؤمنه جدا بالموضوع ده وانا عندي مواهب وهوايات ربنا ادهاني واعتقد اني افضلهم عن لو كان معايا دكتوراه واهم من ده كله ان عندي ثقه بالنفس بتخليني احس اني راضيه عن نفسي وعن حالي تماما ومبسوطه بنفسي زي ما انا كده ويمكن قلت قبل كده اني من النوع القنوع جدا وشايفه دايما ان اللي عندي هو احسن حاجه ونعمه كبيره من ربنا لكن موضوع الشهاده اتكلمت عنه في اطار الامنيات اللي ما تحققتش كان ولازال من الاحلام المهمه
وردا على من ضيع بالنسبه لمشكلة انه العيب في مين انا ولا الجامعه ولا الظروف اكاد اجزم اني مش انا المشكله اما بقى فكرة ان يمكن الاهل ماكانوش بيقولوا خشي ذاكري فهي في حد ذاتها مربط الفرس فمن الجهه دي هما كانوا بيقولوا خشي ذاكري لكن تفتكر دي كفايه؟؟!! يعني ايه خشي ذاكري من غير جو ملائم للمذاكره؟ يا سيدي الفاضل ما ينفعش تقول لابنك خش ذاكر وهو شايف انكوا قاعدين بتتفرجوا علي فيلم حلو وهو بيحبه او مسلسل او قاعدين مع باقي افراد الاسره في جلسه عائليه وبتحكوا عن اللي حصل معاكوا النهارده او تخلي شغله الشاغل هونظافه وترتيب البيت في المقام الاول وانشا الله عنه ما ذاكر بس البيت يبقى نظيف ولو سقط هتزعل منه شويه وخلاص لكن لو كركب البيت او ما تعاونش في تنظيفه العقاب يبقى فوري ويا ويلك يا سواد ليلك او تشتت تفكيره بانك تحمله من وهو طفل ما لاطاقة لبشر ان يحتمل من هموم ومشاكل وخلافات ... ايوه جايز انت كمان ظروفك دفعتك لكده بس متجيش بعد كل ده تقوله خش ذاكر وتتوقع انه هيذاكر وهيتفوق او حتى هينجح ومنظومة البيت كله ضده ده غير ان التلميذ ده بنى آدم برضه عاوز اللي يقعد معاه ويعرف مشاكله ويساعده على حلها ويقف جنبه ويبقى عينه عليه يحس بيه امتى فرحان ويشاركه فرحته امتى متغير او متضايق وايه السبب ويبقى حقيقي مشغول بيه مش بس يقولو بقين في المناسبات القوميه وبعد كده ادي وش الضيف ونظام انتوا في القلب واحنا بنعمل كل ده عشان مين ما هو عشانكوا
اما بالنسبه لان فيه نماذج الجده والام اللي بتدرس في نفس صف ابنها وعلى فكره ده طبيعي لانها كانت عمرها ما هتقدر تلاقي الوقت والظروف المناسبين قبل ما ابنها يدخل الجامعه وعلى كده يبقى نأجل الكلام في الموضوع ده 15 سنه يدينا ويديكم العمر والصحه وفوتكم بعافيه

ليست هناك تعليقات: