الخميس، يونيو 05، 2008

العقل زينه في الباترينه

والله يا جماعه انا ليا رأي جايز ينفع حد انا طول عمري بشوف ان الواحد قبل ما يحب ويسيب نفسه للحب ويوصل لمرحلة انه مش قادر يعيش من غير اللي بيحبه لازم في الاول خالص يكون متأكد بنسبه عاليه ان اللي بيحبه ده هو الشخص المناسب هتقولولي ازاي؟
اقولكوا يعني في حالات من الحب مستفزه جدا كان باين وطبيعي انها محكوم عليها بالاعدام مش بس بالفشل وطبعا انا هنا بتكلم عن الاطراف الناضجه يعني كلامي مش موجه للمراهقين لان المراهق بتبقى خبرته قليله وبياخد الامور على حالها وزي ما تيجي اهو حب وخلاص ومش بيفكر الموضوع هينتهي ازاي لكن لما تكون او يكون شخص ناضج وعنده وعى وخبره ليه يحط نفسه في موقف هو في غنى عنه زي ان واحده تحب واحد متجوز وعنده عيال وسعيد في حياته الزوجيه طيب ما هو حاجه من اتنين يا مش هيعبرها من اساسو وده طبعا لو كان راجل محترم وهي هتفضل تتعذب بحبها ده او هيطلع ندل ويقولك لما اتسلى شويه ويعيشها في قصه حب وهميه اخرتها اكيد كارثه ليها وغير كده الامثله كتير لما تبقى واحده مثقفه وبنت ناس محترمين ليه تحب واحد بلطجي ماعندوش ريحة الذوق يبهدلها كل شويه ويكسفها قدام الناس او واحده غنيه ليه تحب واحد صايع لا شغله ولا مشغله وكسلان ومش بتاع شغل ؟ ما هو الطبيعي انه هيفضل يسحب منها الفلوس وتكتشف في الاخر انه بيعرفها عشان يعيش على قفاها!!
غير كده مثلا عدم التوافق في الطباع او وجود عيب في الطرف التاني تكوني متأكده انك ما تقدريش تتحمليه يعني ازاي ترتبطي بالحب مع واحد مشهور مثلا ومعجباته كتير وانتي من النوع الغيور او ثقتك قليله بنفسك او بيه يبقى حياتكو هتبقى جحيم... او تحبي شخص طبيعة عمله بتاخد كل وقته وده غصب عنه وانتي عارفه نفسك مش هتحتملي العيشه بالطريقه دي وغيره كتير من الامثله اللي لا حصر لها اللي بتبقى معطياتها باينه من الاول ورغم كده تلاقي الطرفين استمروا في قصة حب معروف مقدما فشلها وبعد كده يقعدوا يعيطوا ويقولوا الحب والعذاب مع ان الغلط كان غلطهم من الاول
هتقولولي لا الحب ما فيهوش حسابات والواحد بيلاقي نفسه فجأه واقع في الحب هقول لا غلط مش صحيح كل حب بيبتدى بقبول وبعدين اعجاب وبعدين حب يعنى في اكتر من فرصه الواحد يراجع نفسه فيها ويشوف ينفع يكمل ولا يقف عند حد القبول والاعجاب لانه ما تقولوليش ان في حد من اول نظره بيقع في الحب لدرجة انه لو بعد عن حبيبه المزعوم ممكن يتدمر!! اكيد المرحله دي بتيجي بعد ما يكونوا قطعوا مشوار طويل في الحب يبقى كان ليه من الاول ؟وليه تضييع كل الوقت ده والخروج بخساير كبيره؟
انا طبعا كل كلامي بفترض فيه صدق الطرفين مع بعض يعنى اكيد مش بتكلم على حالات الخداع زي انه يقول حاجه دلوقتي وبعد كده ما ينفذهاش او يخبوا حاجه مهمه على بعض
المهم الواحد لازم يحكم العقل الاول وبعد كده يسلم نفسه للقلب

ليست هناك تعليقات: