الاثنين، يونيو 30، 2008

حتوحشيني اوي يا مولاتي

طب وحياة ربنا اني زعلت اوي لما قريت كلام مولاتي .. انا كنت ناوي ارد كالعادة رد جر شكل على كل اللي في سكتي . وكالعادة قريت المواضيع من تحت الفوق ، يعني من القديم للجديد ، بس لما وصلت لمولاتي وقريت انها حتسيبنا وتروح الاسماعيليه فرحت طبعا انها داخله على تجربه جديده وواضح انها بتأمل منها خيرا وانشاء الله تكون فعلا كما تتمنى وانا عارف الاسماعيليه وجمالها وهدوئها وكان نفسي اعيش فيها واقعد كل يوم على شط الكنال اتفرج على السفن الكبيره وهي معديه ، وكمان اخد فلوكه انا وحبيبتي ونضرب بنطه على شط الكنال .. بس اللي زعلني هو ليه مولاتي حتسيبنا ، افهم من كده ان الاسماعيليه لسه ما وصلتهاش الانترنيت ؟؟؟؟؟؟؟ وحتى لو كان المكان اللي حتنزل فيه مولاتي مفيهوش انترنت لاي سبب من الاسباب ، طب الانترنيت كافيز راحت فين يا مولاتي !! والا انتي عملتيها حلوانه في سلوانه يعني بتخلعي مننا بصنعه لطافه ؟؟!! انا شخصيا بالاصالة عن نفسي وبالنيابة عن كافه الزميلات اناشدك العدول عن قرار التنحي عن الكتابة في المدونه والعودة الى اهلك وناسك والى مكانك الطبيعي في صدر المدونه .. وبصراحه عندي احساس قوي بان مولاتي مش حتخيب املي فيها وستنزل على رغبة الجماهير وتعدل عن قرار التنحي . ما هو بيني وبينك العرش ما لوش طعم من غيرك يا مولاتي ، والبلاط كله من غيرك نقلعو احسن ونبيعه كسر . اما عن ذكريات فانا اشكرها على عقلانيتها ودعوتها المخلصة لنبذ الخلافات بيننا ووأد الفرقة في مهدها حتى لا تصبح فتنه تصيبن الذين امنو منكم خاصة . بس فات الست ذكريات ان كل ما كان يدور بيننا من مهاترات لم يكن يعدو كونه ضربا من المشاكسات والمناغشات لاضفاء جو من البهجة والاثارة على المدونة يكسر رتابة الحديث في الخصوص وعن الهموم والاحزان والاحباطات بالذات . واعتقد ان ما كتبته الان وهو ردة فعلي الحقيقية على قرار مولاتي بالرحيل عن المدونه ، وانا صادق فيه كل الصدق ، لهو خير دليل على صحة ما اقول . . وعلى فكره انا ومولاتي كنا اكتر اتنين بنتناقر في المدونة دي .

اما عن الست ام العريف ، فأنا من الاول حاطط ايدي على قلبي وبقول اللهم كف عنا لسان ام العريف .. واذا بتذكرو من يوم ما يسريه اللي ليها على كل بيت في الحتة واجب قالت وا جاراتاه .. انا قلت كله يهون بس اخلع قبل ما تصحالي ام العريف .. واهي صحيت وحتشتغلي في الازرق .. طب يا ست ام العريف ويا استاذ هاني سلامه انا موافق اخليني في السباكه . بس هي فين السباكه دي ؟ ما هو انا اهلي الله يسهل عليهم ويرحم الميت منهم ما علمونيش حاجه اواجه بيها الزمن واكل من وراها عيش .. اعمل ايه ، اصلهم كانو دقة قديمه وتفكيرهم حلزوني على قدهم ، قامو وعلى قد فهمهم دخلوني الجامعه الامريكيه وخدتلي حتتة بكالوريوس لا بيودي ولا بيجيب ولا بينفع ولا بيشفع .. واديني بدفع التمن لحد النهارده .. وياريت الست ام العريف تدلني على الاستاذ هاني سلامة عشان ياخدني من ايدي للعلامة سوسو بلبل الشرابيه اديله حتة البكالوريوس بتاعي يغني بيه في الافراح والموالد والحدائق العامة كمان ، واخد منه السباكة واقول يا فكيك لحسن يرجع في كلامه . على فكره يا ست ام العريف اهلنا زمان لا كانو بيعرفو احنا بنذاكر ايه ولا فين ولا ليه .. ولا بيقولولنا ذاكرو من اصله .. ولما رحنا الجامعه كنا عايشين لوحدنا بعيد عنهم مسافات من بتاعة نادية صالح وشوف سافرو معاك كام واحد ما وحشنا منهم واحد .. بس شوف الحاجه العجيبه بأه والخارقه لناموس الطبيعه وناموس كفر الجبل .. دنت وحشتنا بالذات .. واهي ارزاق .. وياريت حد يشوفلنا الست نادية صالح يمكن يكون معاها هي الاخرى مهنة خياطة ولا ترزي عربي اهي تنفع برضه ، وخليلها الغنا تشبع بيه . وشوفي الصدفه كمان الخارقة لناموس الطبيعه ، انا فعلا ما بعرفش العب شطرنج من اصله ، يعني ريحي دماغك يا ام العريف ، لا بعرف العب مع محترفين ولا مع مبتدئين حتى . بس بعرف العب طاولة زهر .. ايه رأيك ؟؟خانة اليك حلوه ، مش كده ؟؟؟؟

ليست هناك تعليقات: